Contributions of the Frankfurt School and Edgar Morinto Promote Dialectical and Complex Thinking in Education
Main Article Content
Abstract
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authorship: The list of authors signing must include only those people who have contributed intellectually to the development of the work. Collaboration in the collection of data is not, by itself, a sufficient criterion of authorship. "Sophia" declines any responsibility for possible conflicts arising from the authorship of the works that are published.
Copyright: The Salesian Polytechnic University preserves the copyrights of the published articles, and favors and allows their reuse under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ecuador license. They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and work URL) are cited; (Ii) are not used for commercial purposes; Iii) mention the existence and specifications of this license.
References
Adorno, T. (2006). La personalidad autoritaria. En Empiria. Revista de Metodología de Ciencias Sociales. Nº 12, julio-diciembre, pp. 155-200. ISSN: 1139-5737.
Aristóteles (2001). Política. Madrid: Alianza Editorial.
Berlin, I. (2001). Dos conceptos de libertad y otros escritos. Madrid: Alianza Editorial.
Chomsky, N. (2013). La (Des)Educación. Madrid: Austral.
Dewey, J. (2004). Democracia y educación. Madrid: Ediciones Morata S. L.
Elias, N. (1990). La sociedad de los individuos. Barcelona: Península.
Freire, P. (2023). Pedagogía del oprimido. Siglo Veintiuno Editores.
La República STEAM (2019). Sócrates en el aula del siglo XXI. Disponible en: https://medium.com/la-repblica-steam/s%C3%B3crates-en-el-aula-del-siglo-xxi-6ad1f43e6805
Marcuse, H. (2016). El hombre unidimensional. Ensayo sobre la ideología de la sociedad industrial avanzada. Editorial Planeta. Disponible en: https://monoskop.org/images/9/92/Marcuse_Herbert_El_hombre_unidimensional.pdf
Morin, E. (2016). Enseñar a vivir: Manifiesto para cambiar la educación. Barcelona: Ediciones Paidós.
Ortega y Gasset, J. (2013). La rebelión de las masas. Madrid: Editorial Tecnos.
Paz, O. (1981). Ceremonia de entrega del premio cervantes [en línea]. Disponible en:
https://www.rtve.es/rtve/20141020/discurso-octavio-paz-premio-cervantes-1981/1032986.shtml [Consulta: 26/01/2024]
Roger, E., Regalado, C. (2016). Pensamiento Complejo y Educación. Aclaraciones y Confrontaciones. México: FronterAbierta.
Touraine, A., Khosrokhavar, F. (2002). A la búsqueda del sujeto. Barcelona: Ediciones Paidós.