Armando Hart and his methodological keys for the teaching of marxism

Main Article Content

Abstract

Armando Hart Dávalos was among the intellectuals who recognized the validity of Marxism when the world was talking about its “crisis”. He made assessments about the mistakes made in the assumption of this theory. He also confirmed its usefulness to form in the subjects cultural tools that enable critical thinking and the ability to question the contemporary world. Its reflections are valid for interpreting and transforming the complex social scenarios that characterize reality. In spite of being distinguished as one of the most lucid Marxists, there are not many studies about his reflections. Thus, the present work aims to reveal the methodological keys that are identified in his thought. These keys are necessary for the interpretation and use of Marxism as an educationalresource to train the man in charge of changing his context. The results obtained point out as essential keys: the recognition of the anti-dogmatic essence of Marxism, electivism as a theoreticalmethodologicaltool for thinking and doing political praxis, the determining role of material production, without disdaining the active role of the subjective aspect, the importance of spiritual life as an essential theme of political life, the relationship between culture and politics, and the recognition of the relative nature of all knowledge associated with political and social processes.

Article Details

Section
Miscellaneous

References

Bensaid, D. Una mirada a la historia y la lucha de clases. . En A.A. Boron, J. Amadeo y S. González (Comp.). La teoría marxista hoy; problemas y perspectivas. (pp.247-261). Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales - CLACSO. https://biblioteca.multiversidadreal.com.

Boron, A. A. (2006). Teoría política marxista o teoría marxista de la política. En A.A. Boron, J. Amadeo y S. González (Comp.). La teoría marxista hoy; problemas y perspectivas. (pp.173-190). Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales - CLACSO. https://biblioteca.multiversidadreal.com.

Carreras V., E. (2002), Biobibliografía de Armando Hart Dávalos (1990-2000). La Habana, Cuba: Sociedad Cultural José Martí.

Carreras V., E. (2013). Por Esto, Ediciones abril.

Carreras V., E. M. (2014): Hart Pasión por Cuba, Editorial del Centro de estudios Martianos.

Carreras V., E (2017). Volvamos a leer a Engels. En E. Carreras Varona: Cuba, una cultura de liberación. Selección de escritos del Dr. Armando Hart Dávalos (1952-2016). La Utopía libertaria de nuestra América. Vol. 10, pp. 17-26. Editorial de Ciencias Sociales.

Carreras V., E. (2018). Nunca antes los valores nacionales de nuestra cultura fueron más exaltados que tras el triunfo de la Revolución. En M. Encinosa Fu. (Ed.). Cuba una cultura de liberación. Revolución y cultura. Pasión por Nuestra América (pp. 58-84). Editorial Letras Cubanas.

Duany D., L. (2020). Releer el marxismo a la luz del Dr. Armando Hart Dávalos. En Islas. No. 196 (mayo-agosto), 1 17. http://islas.uclv.cu/index.php/islas/issue/archive/

Díaz – Canel B., M. M. (2002). “Es cada vez más necesario e impostergable que los partidos marxistas nos unamos”, Granma, julio 29.

Hart D., A. (2005). Marx, Engels y la condición humana. Una visión desde Cuba. La Habana, Cuba: Editorial de Ciencias Sociales.

Hart D., A. (2009). Prólogo en La obra del artista. Una visión holística del universo, de Frei Betto, Editorial de Ciencias Sociales, pp. XV-XVII.

Hart D., A. y Carreras V., E (2014). Por Esto II. Ediciones Abril.

Lenin V. I. (1980).Tres partes y tres fuentes integrantes del Marxismo. En, Obras escogidas en tres tomos, t. 1, Editorial Progreso.

Sánchez Q., R. M. (2018) El marxismo en América Latina y la Revolución cubana. Reflexiones a partir del pensamiento de Fernando Martínez Heredia. En El Cotidiano, No. 210, julio-agosto. Ediciones Eón, pp.73-81. http: www.edicioneseon.com.mx.www.amazon.com [25.marzo.2019].

Pérez F., A. (2012): La influencia de las concepciones filosóficas de José de la Luz y Caballero en el desarrollo del pensamiento cubano decimonónico. [Tesis doctoral, Universidad de Oriente].

Pupo P., R. (s.f): La Filosofía y su discurso plural. Revista Espacio el Latino. Com, http://letrasugua.espaciolatino.com/aaa/pupo_pupo_rigoberto/la_filosofía_y_su_discurso_plural.htm

González L., V. (2021). Hacia un marxismo cubano. El Departamento de Filosofía de la Universidad de La Habana en sus primeras etapas (1962-1965). Naveg@mérica, 27. http://revistas.um.es/navegamerica.

Orozco C, R., A. (2015). Rol y futuro de la filosofía. Letras, 86 (124), 325-345.

Pulido B., C. J. (2018). La crisis de la enseñanza del marxismo en el sistema educativo superior cubano. Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo (junio 2018), https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/06/crisis-ensenanza-marxismo.html

Ferrer H., B. N.; Carrión C., L.; Álvarez M., C. (2021). La problematización de la enseñanza del marxismo: una necesidad de la universidad cubana hoy. EduSol, 21 (77), 55-62. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=475769312005

Vázquez, S. A. (2006). Ética y marxismo. En A.A. Boron, J. Amadeo y S. González (Comp.). La teoría marxista hoy; problemas y perspectivas. (pp.297-307). Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales - CLACSO. https://biblioteca.multiversidadreal.com/

Weber, M. (200): Política y Ciencia. Ediciones elaleph.com. https://www.elaleph.com