Sociological contributions of Durkheim and Bernstein to sociocultural diversity in school

Main Article Content

Juan Antonio Carrasco-Bahamonde

Abstract

There is consensus that the sociological discipline provided a framework for understanding therelationships between education systems and the broader social contexts in which they are situated.However, the portraits that tradition has sketched of schools take on contrasting meanings. Theperspectives explored in this article arises as a response to the obsolescence of deterministic modelsof educational change and their difficulty in explaining those processes of change that take place inschools. This article offers a theoretical reflection on the concerns of socio-cultural diversity based on the distinction between the instrumental and expressive orders in schools, delimiting diversity as a problematic area and providing conceptual resources based on the contributions of Durkheim and Bernstein. This approach is conceptually anchored to the distinction between models ofintegrative relations based on organic and mechanical solidarity and presents a systematic effort to theorise educational practices. The article concludes that educational policies address a dilemma between the demand for specialised performances and a set of core competencies, values, and beliefs in the context of societies that are equally complexifying and diversifying rapidly, societiesthat aspire to a coexistence between the dynamics of technological change and democratic life.

Article Details

Section
Monographic articles

References

Adorno, T. (1998). Educación para la emancipación. Morata.

Ainscow, M. (2020). Promoting inclusion and equity in education: lessons from international experiences. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 6(1), 7-16. https://doi.org/10.1080/20020317.2020.1729587

Ainscow, M., Dyson, A., Goldrick, S., & West, M. (2012). Developing equitable education systems. Routledge.

Armijo-Cabrera, M. (2018). Deconstructing the Notion of Inclusion: An Analysis of Studies, Policies and Practices in Education. Revista Electrónica Educare, 22(3). https://doi.org/10.15359/ree.22-3.8

Ball, S. y Maroy, C. (2009). School’s Logic of Action as Mediation and Compromise between Internal Dynamics and External Constraints and Pressures. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 39(1), 99-112.

Baudelot, Ch. & Establet, R. (1976). La Escuela Capitalista en Francia. Siglo XXI

Bernstein, B. (1989). Clases, Códigos y Control I Akal Universitaria

Bernstein, B. (1988). Clases, Códigos y Control II Akal Universitaria

Bernstein, B. (1988b). Poder, Educación y Conciencia. sociología de la transmisión cultural. CIDE

Blanco, R. (2006). La Equidad y la Inclusión Social: Uno de los Desafíos de la Educación y la Escuela Hoy. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4, 1-15.

Bonal, X. (2000). Necrológica: Basil Bernstein. Papers 62 pp. 185-186

Bonal, X. (1998). Sociología de la Educación. Una Aproximación Crítica a las Corrientes Contemporáneas. Paidós

Bourdieu, P. & Passeron, C. (1977). La Reproducción. Elementos para una Teoría del Sistema de Enseñanza. Editorial Laia

Bourdieu, P. & Passeron, C. (2008) Los Herederos. Los estudiantes y la cultura, Siglo XXI.

Bowles, S. y Gintis, H. (1976). The capitalist school in America: educational reform and the contradictions of economic life. Basic Books.

Calero, J. & Bonal, X. (1999). Política educativa y gasto público en educación. Aspectos teóricos y una aplicación al caso español. Barcelona: Pomares-Corredor.

Collins, R. (1989). La Sociedad Credencialista. Akal

Díaz, M. (1985). Introducción al Estudio de Bernstein. Universidad Pedagógica Nacional Nº15

Díaz, M. (2019). Discurso y Pedagogía. Poder, Control y Educación en Basil Bernstein. Editorial UOC

Durkheim, E. (1982). La División del Trabajo Social. Akal Universitaria

Durkheim, E. (1957). The Elementary Forms of the Religious Life. Allen & Unwin Ltd.

Gane, M. (1992). The Radical Sociology of Durkheim and Mauss. Routledge

Habermas, Jürgen (1999). La Inclusión del Otro. Estudios en Teoría Política. Paidós

Habermas, Jürgen (2002). Teoría y Praxis. Tecnos

Kant, Emmanuel (1985). Sobre la Paz Perpetua. Tecnos

Kant, Emmanuel (1991). Antología. Edición de Roberto Rodríguez Aramayo. Ediciones Península

Lukes, S. (1973). Emile Durkheim. His Life and Work. A Historical and Critical Study. Penguin Press

Maroy, C. (2004). “Changes in regulation modes and social production of inequalities in education systems: a European Comparison” Reguleducnetwork European Commission. Final Report.

Smith, Adam (2009). Una Investigación sobre el origen y las causas de la riqueza de las naciones. Tecnos

Solomon, J., Bocchetti, A. & Maçaira, J. (2021). Entrevista con Basil Bernstein. Currículo sem fronteiras, Vol.21 (3), p.1825-1843

UNESCO. (2005). El imperativo de la calidad. Informe de seguimiento de la Educación para Todos en el Mundo. UNESCO.

Van Zanten, A. (2008). Competitive arenas and schools' logics of action: a European comparison, Compare: A Journal of Comparative and International Education, 39:1, 85-98, DOI: 10.1080/03057920802447867

Willis, P. (2017). Aprendiendo a trabajar: Cómo los chicos de la clase obrera consiguen trabajos de clase obrera. Akal

Zancajo, A. (2017). Las Escuelas ante el Mercado. Análisis de la Respuesta de la Oferta Escolar en un Entorno de Competencia: El Caso de Chile. Tesis Doctoral. Universidad Autónoma de Barcelona