Learning processes and repercussions from handicrafts for social and popular education
Main Article Content
Abstract
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authorship: The list of authors signing must include only those people who have contributed intellectually to the development of the work. Collaboration in the collection of data is not, by itself, a sufficient criterion of authorship. "Sophia" declines any responsibility for possible conflicts arising from the authorship of the works that are published.
Copyright: The Salesian Polytechnic University preserves the copyrights of the published articles, and favors and allows their reuse under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ecuador license. They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and work URL) are cited; (Ii) are not used for commercial purposes; Iii) mention the existence and specifications of this license.
References
Acaso, M. (2009). La educación artística no son manualidades. Madrid: Ediciones Catarata.
Aguado, T. & Mata, P. (2017). Educación intercultural. Madrid: Ediciones UNED.
Aguilar-Gordón, F. (2022). La dimensión transdisciplinaria de la filosofía en la educación. En A. Estrada-García (Ed.). Educación, filosofía y transdisciplinariedad: innovación pedagógica para la transformación social (pp.53-94). Editorial Universidad Nacional de Chimborazo. https://doi.org/10.37135/u.editorial.05.72
Alfonso, D. (2022). Consideraciones sobre la experiencia del trabajo de campo. En M. Sandoval., C. Pineda-Marín, D. Alfonso, M. Barreto, R. Toro, D. Garzón.,… y R. Algán. (Eds.), Artesanos de Paz: Construcción de memoria, convivencia y reconciliación a través de las artes escénicas (pp. 11-25). Bogotá: Ediciones Minciencias. (https://t.ly/8sqm) (2023-06-08).
Alliud, A. (2017). Los artesanos de la enseñanza. Acerca de la formación de maestros con oficio. Buenos Aires: Editorial Paidós-Voces de la Educación.
Andrade, L. (2017). Zavala, Virginia y Michele Back (eds.). Racismo y lenguaje. Lima: Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú, 2017. 409 pp. Lexis, 41(2), 487-494. http://dx.doi.org/10.18800/lexis.201702.010
Angrosino, M. (2012). Etnografía y observación participante en investigación cualitativa (Vol. 3). Madrid: Ediciones Morata.
Banco Mundial. (2016). Indigenous Latin America in the twenty-first century: the first decade: Latinoamérica indígena en el siglo XXI : primera década (Spanish). Washington, D.C.: World Bank Group. (https://t.ly/hrsZ) (2023-06-08).
Baú, V. (2018). Participatory Communication, Theatre and Peace: Performance as a Tool for Change at the End of Conflict. Communication, Cultural, Journalism and Media Studies, 44(1), 34–54. https://doi.org/10.1080/02500167.2018.1443484
Bautista, N. P. (2022). Proceso de la investigación cualitativa: epistemología, metodología y aplicaciones. Bogotá: Editorial El Manual Moderno.
Bovisio, M. A. (2002). Algo más sobre una vieja cuestión: “Arte” vs.? “Artesanías”. Córdoba: Fundación para la Investigación del Arte Argentina FIAAR.
Boysen, M. & Larsen, Ch. (2019). Does handoffs promote creativity? A study of a pass-the-baton approach to the development of educational games. Thinking skills and creativity, 31, 262-274. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2019.02.005
Carrasco-Bahamonde, J. A. (2023). Contribuciones sociológicas de Durkheim y Bernstein sobre la diversidad sociocultural en la escuela. Sophia, colección de Filosofía de la Educación, (34), 237-263. https://doi.org/10.17163/soph.n34.2023.08
Cassany, D. (2019). Escritura digital fuera del aula: prácticas, retos y posibilidades. Neuroaprendizaje e inclusión educativa. En A. Puente-Ferreras (Ed.), Neuroaprendizaje e inclusión educativa (pp. 111-153). Santiago de Chile: RIL Editores / Universidad Andrés Bello.
De Sousa Santos, B. (2009). Una epistemología del sur: la reinvención del conocimiento y la emancipación social. México D.F.: Siglo XXI.
Dewey, J. (1995). Democracia y educación: una introducción a la filosofía de la educación. Madrid: Ediciones Morata.
Doménech, R. & Lazzeretti, L. (2012). Las industrias creativas en España: una panorámica [Creative industries in Spain: a first view]. Investigaciones Regionales, (22), 181-205. (https://t.ly/EYq6L) (2023-06-06).
Dos Santos, R.; Wirzbicki, S. & De Lima, B. (2019). A produção de sabão artesanal como perspectiva sustentável no ensino de biología [Artisanal soap production as a sustainable perspective in biology teaching]. Revista ENCITEC, 9(3), 103-111. (https://t.ly/Poi0) (2023-06-08).
Durkheim, É. (1979). Educación y sociología. Bogotá: Editorial Linotipo.
Estrada-García, A. (2023). Las Epistemologías del Sur para una educación emancipadora [Epistemologies of the South for an emancipatory education]. Revista Portuguesa de Educação, 36(1), e23003. https://doi.org/10.21814/rpe.23880
Fornet-Betancourt, R. (2006). La interculturalidad a prueba. Aachen: Ediciones Mainz.
Freire, P. (1993). Educación popular. Buenos Aires: Ediciones Clacso.
Freire, P. (1996). Política y educación. México D.F.: Ediciones Siglo XXI.
Freire, P. (2014). Pedagogía de la esperanza: un reencuentro con la pedagogía del oprimido. México D.F.: Siglo XXI Editores.
García Canclini, N. (2020). ¿La cultura como eje del desarrollo? En E. Bustamante (Ed.), Iberoamericana: Cooperación cultura-comunicación en la era digital (pp. 21-29). Quilmes: Universidad Nacional de Quilmes.
González, D., Abad, E. & Gallardo, J. (2021). Aprendizaje ubicuo en educación artística y lenguajes visuales: Análisis de tendencias [Ubiquitous learning in arts education and visual languages: Trend Analysis]. Campus virtuales, 10(1), 125-139. (https://t.ly/Lb6Ct) (2023-06-06).
Guamán Poma De Ayala, F. (1963). Nueva corónica y buen gobierno (Vol. 2). Perú: Biblioteca Ayacucho.
Hernández, F. (2010). Educación y cultura visual. Barcelona: Ediciones Octaedro.
Hernández, J. (2015). La pluridisciplinariedad de la enseñanza de la lectura y la escritura [Multidisciplinary teaching of reading and writing]. Hachetetepé. Revista científica de Educación y Comunicación, (11), 29-41. (https://t.ly/Ock3) (2023-06-06).
IWGIA. (24 de abril de 2019). Mundo indígena 2019. Ecuador. (https://t.ly/dBQL) (2023-06-8)
Kirschner, P., & Hendrick, C. (2020). How learning happens: Seminal works in educational psychology and what they mean in practice. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429061523
Marriaga, M, & Mercado, N. (2022). Análisis de la calidad de vida en comunidades indígenas. Una revisión de la literatura [Analysis of the quality of life in indigenous communities. A review of the literature]. Boletín de Innovación, Logística y Operaciones, 4(1), 1-5. https://doi.org/10.17981/bilo.4.1.2022.03
Mesías-Lema, J. (2020). Educación artística sensible. Cartografía contemporánea para arteducadores. Educatio Siglo XXI, 38(2), 257-258.
Morin, E. (2004) La epistemología de la complejidad [Epistemology of complexity]. Gazeta de Antropología, 20(2), 1-13. (https://t.ly/fymHb) (2023-06-06).
Ortiz Granja, D. y Joaqui Robles, D. (2017). Educación como práctica social: la cuestión del otro y su reconocimiento. Sophia, colección de Filosofía de la Educación, (23), 195-218. https://doi.org/10.17163/soph.n23.2017.07
Rodas, R. (2007). Dolores Cacuango: pionera en la lucha por los derechos indígenas. Quito: Comisión Nacional Permanente de Conmemoraciones Cívicas
Saharrea, J. M. (2022). El aprendizaje fuera de lugar como una crítica pragmatista de las ciencias cognitivas. Sophia, colección de Filosofía de la Educación, (32), 245-273. https://doi.org/10.17163/soph.n32.2022.08
Sandoval, M. y Pineda, C. (2022). Proyecto Artesanos de la Paz. En M. Sandoval., C. Pineda-Marín, D. Alfonso, M. Barreto, R. Toro, D. Garzón.,… y R. Algán. (Eds.), Artesanos de Paz: Construcción de memoria, convivencia y reconciliación a través de las artes escénicas (pp. 5-10). Bogotá: Ediciones Minciencias. (https://t.ly/g-bE) (2023-06-08).
Sautu, R. (2003). Todo es teoría. Buenos Aires. Editorial Lumiere.
Sennett, R. (2008). The craftsman. New Haven: Yale University Press.
Tolstoi, L. (2019). ¿O que é arte? Rio de Janeiro: Editorial Nova Fronteira.
Tubino, F. (2022). Las condiciones del diálogo intercultural según Raúl Fornet-Betancourt [The conditions for intercultural dialogue according to Raúl Fornet-Betancourt]. Utopía y praxis latinoamericana: revista internacional de filosofía iberoamericana y teoría social, 27(99), 1-8. http://doi.org/10.5281/zenodo.7091105
UNCTAD. (2008). Creative Economy Report 2008: The challenge of assessing the creative economy towards informed policy-making. Ginebra: Conferencia de las Naciones Unidas sobre Comercio y Desarrollo (UNCTAD). (https://t.ly/AZHe) (2023-06-07).
Volpedo, A. & Thompson, G. (2017). Los pescadores artesanales y la universidad: desafíos para una producción sustentable. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires. (https://t.ly/Ly-n) (2023-06-07).
Voscoboinik, N. (2021). Artesanías qom: una práctica colectiva y comunitaria. In XII Congreso Argentino de Antropología Social (CAAS). (https://t.ly/dRwOX) (2023-06-07).
Zambrano, F. (2020). El género como estructura social en el artesanado ecuatoriano y portugués: Discursos e imaginarios socioculturales y educativos (Doctoral dissertation, UNED. Universidad Nacional de Educación a Distancia (España).