Elements of Byung-Chul Han’s work for ethical training in the performance society

Main Article Content

Wilmer Hernando Silva-Carreño
Carlos Hernando Zamora-Jiménez
Manuel Alejandro Guerrero-Aponte

Abstract

The starting point of this research focuses on the study of the crisis of humanities in a hegemonic market economy driven by profit and exploitation. In the project from which this article is derived and which has hermeneutic phenomenology as a methodological approach, aspresented by Max van Manen (2016), the scope and contribution of contemporary ethics is shownin the face of these two movements and, likewise, from a critical reading of the whole, the variants of ethical training in the face of the current crisis in the humanities in which the person is reduced to a subject of performance. The article is structured in four parts: first, the research and thepublication itself are contextualized; second, the methodological process is detailed; third, the state of the question is briefly shown; and fourth, the theoretical sediment is specified and the variants that make up the answer to the problem question of the project are presented, that is: to base the importance of attending to temporality as a substantive ethical problem; the need to deconstructfreedom as a neoliberal control strategy; the sense of deinstrumentalizing emotions; and theneed to cultivate the capacity to be indignant and to promote a contemplative life as experientialpractices of the world of life.

Article Details

Section
Monographic articles

References

• Bayeh, E., (2016). Role of civics and ethical education for the development of democratic governance in Ethiopia: Achievements and challenges. Pacific Science Review B: Humanities and Social Sciences, xxx (2016) 1-6, http://dx.doi.org/10.1016/j.psrb.2016.09.012

• Boff, L. (2002). El cuidado esencial. Ética de lo humano. Compasión por la tierra. Madrid: Trotta.

• Boff, L. (2012). El cuidado necesario. Madrid: Trotta.

• Dussel, E. (2011). Carta a los indignados. México: La Jornada ediciones.

• Enns, M. W., Bernstein, C. N., Kroeker, K., Graff, L., Walker, J. R., Lix, L. M., Disease (2018). The association of fatigue, pain, depression and anxiety with work and activity impairment in immune mediated inflammatory diseases. PloS one, 13(6), e0198975.

http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0198975

• Florelle D'H. & Tyson E. L. (2015) Exhausting the fatigue university: in search of a biopolitics of research, Ethics and Education, 10: 1, 49-60, http://dx.doi.org/10.1080/17449642.2014.998023

• Han, Byung-Chul (2013). La sociedad de la transparencia. Barcelona, Herder.

• Han, Byung-Chul (2014a). La agonía del Eros. Barcelona, Herder.

• Han, Byung-Chul (2014b). En el enjambre. Barcelona, Herder.

• Han, Byung-Chul (2015a). Psicopolítica. Barcelona, Herder.

• Han, Byung-Chul (2015b). La sociedad del cansancio. Barcelona. Herder.

• Han, Byung-Chul (2018). El aroma del tiempo. Barcelona, Herder.

• Lachman, V.D. (2016). Compassion fatigue as a threat to ethical practice: Identification, personal and workplace prevention/management strategies. MEDSURG Nursing, 25(4), 275-278.

• Nussbaum, M. (2008). Paisaje del pensamiento. La inteligencia de las emociones. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.

• Nussbaum, M. (2012). Crear Capacidades. Propuesta para el desarrollo humano. Barcelona: Paidós.

• Nussbaum, M. (2013). Emociones políticas. Barcelona: Paidós.

• Ricoeur, P. (1969). Finitud y culpabilidad. Traducción de C. Sánchez Gil, Madrid: Taurus.

• Ricoeur, P. (2006). Sí mismo como otro. 3ª edición. México: Siglo XXI.

• Shklar, J. (1990). Vicios ordinarios. México: Fondo de Cultura Económica.

• Silva, W. (2017). Antropología pedagógica de la vulnerabilidad: Consideraciones para el desarrollo humano. En: Colombia Itinerario Educativo: Revista de las Facultades de Educación; v.70 fasc.2 pp.45 – 65. https://orcid.org/0000-0002-3506-7606

• Silva, W. (2018). La fenomenología hermenéutica como método de investigación. En: Silva, W; Torres, V; Sánchez, M; Mendieta, N. (2018) Desinstitucionalizar la escuela. Un análisis crítico desde el desarrollo humano. Bogotá: Instituto Nacional de Investigación e Innovación Social. pp. 107-118

• Silva, W. & Arbeláez T. (Editores) (2017). El humanismo del Otro: la puesta en vilo de las humanidades. Bogotá: Editorial Bonaventuriana.

• Uvalle, R. (2014). La importancia de la ética en la formación de valor público. En: Estudios Políticos, Vol.32, Mayo– Agosto 2014, pp. 59-81. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=426439553010

• Van Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida. Barcelona: Idea Books.

• Van Manen, M. (2016). Fenomenología de la práctica: Métodos de donación de sentido en la investigación y la escritura fenomenológica. Trad. Juan Carlos Aguirre G., y Luis G. Jaramillo E. Popayán: Editorial Universidad del Cauca.

• Vilera, A. (2004). Formación profesional y ética en la sociedad del siglo XXI. En: Geoenseñanza. Vol. 9- (2). Julio - diciembre. pp.149-167. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36090202