Epistemological reflections derived from transdisciplinary research praxis
Main Article Content
Abstract
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authorship: The list of authors signing must include only those people who have contributed intellectually to the development of the work. Collaboration in the collection of data is not, by itself, a sufficient criterion of authorship. "Sophia" declines any responsibility for possible conflicts arising from the authorship of the works that are published.
Copyright: The Salesian Polytechnic University preserves the copyrights of the published articles, and favors and allows their reuse under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ecuador license. They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and work URL) are cited; (Ii) are not used for commercial purposes; Iii) mention the existence and specifications of this license.
References
Alberich Nistal, T. (2007). Investigación-acción participativa y Mapas sociales. https://bit.ly/3ac9M00
Alberich Nistal, T. (2008). IAP, redes y mapas sociales: desde la investigación a la intervención social. Portularia, 8(1), 131-151. (https://bit.ly/3adbe2q) (2022-06-13).
Ander-Egg, Y. (1990). Repensando la investigación-acción participativa: comentarios, críticas, sugerencias. Vitoria-Gasteiz: Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco.
Balcázar, F. E. (2003). Investigación acción participativa (iap): Aspectos conceptuales y dificultades de implementación. Fundamentos en Humanidades, 4(7-8), 59-77. (https://bit.ly/3yBaUE2) (2022-01-18).
Barragán Cordero, D. & Torres Carrillo, A. (2017). La sistematización como investigación interpretativa crítica. Bogotá: El Búho.
Barrera, M. (2010). Sistematización de experiencias y generación de teorías. Caracas: SYPAL.
Carr, W. & Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. Barcelona: Martínez Roca.
Carrizo, L. (2003). Pensamiento complejo y transdisciplinariedad. Centro Latinoamericano de Economía Humana (CLAEH).
Carrizo, L (2004). El investigador y la actitud transdisciplinaria: condiciones, implicancias, limitaciones. En L. Carrizo, M. Espina Prieto & J. T. Klein, Transdisciplinariedad y complejidad en el análisis social (pp. 46-65). París: UNESCO.
Chávez-Tafur, J. (2006). Aprender de la experiencia: una metodología para la sistematización. Lima: Fundación ILEIA/Asociación ETC Andes.
Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (2019). Convocatoria 2019-07 Para la Presentación de proyectos de investigación e incidencia en alimentación y salud integral comunitaria en escuelas de educación pública (inicial, básica y media superior). https://bit.ly/3OYJpcL
Demaria, F., Acosta, A., Kothari, A., Salleh, A. & Escobar, A. (2020). El pluriverso, horizontes para una transformación civilizatoria, Revista de Economía Crítica, 29, 46-66. (https://bit.ly/3yCQ0UO) (2021-03-12).
Espinosa Martínez, A. C. (2019). Transdisciplinariedad y educación superior:
experiencias en el CEUARKOS para abrir los saberes a la complejidad de la
vida, Visión Docente Con-Ciencia, (86), 24-41. (https://bit.ly/3bAAM9Q) (2022-05-10).
Fals Borda, O. (2008). Orígenes universales y restos actuales de la IAP (Investigación-Acción Participativa). Peripecias, 0 (38), 73-90. (https://bit.ly/3RahKaD) (2022-02-18).
Gazmuri Barros, R. (2022). Afectividad, vulnerabilidad y límites de la razón científica. Sophia, 32, 197-223. https://doi.org/10.17163/soph.n32.2022.06
Giddens, A. (2011). La Constitución de la sociedad: bases para la teoría de la estructuración. Buenos Aires: Biblioteca de sociología.
Gobierno de México (2019). Plan Nacional de Desarrollo 2019-2024. México: SEGOB.
Grinberg-Zylberbaum, J. (1991). La Teoría Sintérgica. México: INPEC.
Jara Holliday, Ó. (2009). La sistematización de experiencias y las corrientes innovadoras del pensamiento latinoamericano: una aproximación histórica. Revista diálogo de saberes, (3), 118-129. (https://bit.ly/3z2bXx2) (2022-03-19).
Jara Holliday, Ó. (2012). Sistematización de experiencias, investigación y evaluación: aproximaciones desde tres ángulos, Education Global Research, 1, 56-70. (https://bit.ly/3O204LF) (2022-04-16).
Krause, M. (2002). Investigación-Acción-Participativa: una metodología para el desarrollo de autoayuda, participación y empoderamiento. En J. Durston & F. Miranda (Comps.), Experiencias y metodología de la investigación participativa (pp. 41-56). Santiago de Chile: ONU/CEPAL.
Latorre, A. (2005). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona: Graó.
Lewin, K. (1946). Action research and minority problems [Investigación y problemas de las minorías], Journal of social issues, 2(2), 34-46. (https://bit.ly/3aCEnnQ) (2022-02-26).
Marcelín Alvarado, M. A., Collado Ruano, J. & Orozco-Malo, M. (2021). Intercultural universities in Mexico: decolonizing the intercultural philosophy of education. Language and intercultural communication, 21(5), 618–630. https://doi.org/10.1080/14708477.2021.1935987
Molina Velásquez, C. (2022). La imaginación trascendental de otros mundos posibles. Utopía y praxis latinoamericana, 27(97), 1-17. http://doi.org/10.5281/zenodo.6375999
Naranjo Toro, M., Trujillo, C., Lomas Tapia, K., & Merlo Rosas, M. (2019). Investigación cualitativa. Ibarra: Universidad Técnica del Norte.
Negrete, V. (2008). A la memoria del maestro Orlando Fals Borda: bases y desarrollo de la investigación-acción participativa en Córdoba (Colombia). International Journal of Psychological Research, 1(2), 85-97. (https://bit.ly/3O27PRY) (2022-06-28).
Nicolescu, B. (1996). La transdisciplinariedad: Manifiesto. Mónaco: Rocher.
Organización de las Naciones Unidas. (ONU, 1992). Informe de la Conferencia de las Naciones Unidas sobre el Medio Ambiente y el Desarrollo. Rio de Janeiro: ONU. (https://bit.ly/3nyxeYn) (2022-14-06).
Organización de las Naciones Unidas (ONU, 2002). Informe de la Cumbre Mundial Sobre el Desarrollo Sostenible. Johannesburgo: ONU. (https://bit.ly/3yEVw9q) (2022-13-06)
Organización de las Naciones Unidas (ONU, 2020). Informe de los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Nueva York: ONU. (https://bit.ly/3bIXXPp) (2022-06-01).
Ortecho, M., Fenoglio, V., Cejas, N. & Peyloubet, P. (2012). Repensando dinámicas de transformación a partir de una epistemia de base cognitiva participativa. En P. Peyloubet (Comp.), Co-construcción Interactoral del Conocimiento (pp. 33-48). Buenos Aires: Nobuko.
Pineau, G. (2009). Estrategia universitaria para la transdisciplinariedad y la complejidad, Visión Docente Con-Ciencia, 8(48), 5-17. (https://bit.ly/3AjLYlG) (2022-05-29).
Rahman, M.A. & Fals Borda, O. (1991). La situación actual de las perspectivas de la investigación-acción participativa en el mundo. En M. C. Salazar, La investigación- acción participativa: Inicios y desarrollos (pp. 205-223). Bogotá: Consejo de Educación de Adultos de América Latina, U. N.
Reyes Benavides, J. A. (2018). Cómo conocer la realidad para transformarla por la praxis: una aproximación a la construcción del conocimiento popular. Trayectorias Humanas Trascontinentales, (3), 86-99. https://doi.org/10.25965/trahs.1016
Rivera Cusicanqui, S. (2015). Sociología de la imagen: miradas ch’ixi desde la historia andina. Buenos Aires: Tinta Limón.
Sen Amartya (1979). Equality of what? Standford: Standford University.
Sirvent M. T. & Rigal L. (2012). Investigación acción participativa: un desafío de nuestros tiempos para la construcción de una sociedad democrática. Quito: Proyecto Páramo Andino.
Villasante, T. R. (1998). Cuatro redes para mejor vivir. Buenos Aires: Lumen.
Zavalloni, G. (2011). La pedagogía del caracol: por una escuela lenta y no violenta. Barcelona: Graó.