Philosophical approach to paidocentric pedagogy

Main Article Content

Abstract

The human being is never fully made and finished. In this task of self-realization, the role of education is fundamental. The pedagogy that has traditionally dominated has been based on the teacher and on the contents that the teacher has to transmit to the students. The pedagogical actdoes not consist merely in teaching content. The educational core is located in the experience oflearning. We do not learn because the teacher offers us the contents. We only really learn them when we discover them. A good pedagogy has to try to make the student feel the need for knowledge so that he/she seeks it and discovers it. The teacher must first and foremost teach the desire to learn. Against this education of magistocentrism and logocentrism, paidocentric education is basedon the student’s learning because it considers that education is to educate oneself. But teacher remains essential. His function is to make the student learn by himself. What he has to teach is ‘to let learn’. To know does not consist in having knowledge, but in being aware of one’s own ignorance and, consequently, in being open to learning. To know is to be able to ask questions, because only those who can ask questions, those who want to know, can learn. He has to teach how to ask questions because one only learns by asking questions. The teacher teaches when he himself learns by teaching.

Article Details

Section
Monographic articles

References

ARISTÓTELES.

Moral, a Nicómaco. Trad. de P. Azcárate. Madrid: Espasa-Calpe.

Política. Trad. de M. García Valdés. Madrid: Gredos.

Metafísica. Ed. trilingüe de V. García Yebra. Madrid: Gredos.

DESCARTES, René

Reglas para la dirección del espíritu. Trad. de M. Machado. México: Porrúa, 1981.

DEWEY, John

Mi credo pedagógico. Trad. de F. Beltrán. León: Universidad de León, 1997.

Democracia y educación. Una introducción a la filosofía de la educación. Trad. de L. Luzuriaga. Madrid: Morata, 1998.

Las fuentes de la ciencia de la educación. Trad. de A. Oya. Girona: Palamedes, 2015.

FREIRE, Paulo

La educación como práctica de la libertad. Trad. de L. Ronzoni. Madrid: Siglo XXI, 1989.

Pedagogía del oprimido. Trad. de J. Mellado. Madrid: Siglo XXI, 1992.

FULLAT, Octavio

Filosofía de la educación. Madrid: Síntesis.

GADAMER, Hans-Georg

Verdad y Método. Fundamentos de una hermenéutica filosófica. Trad. de A. Agud y R. de Agapito. Salamanca: Sígueme, 1977.

La educación es educarse. Trad. de F. Pereña. Barcelona: Paidós.

GILSON, Étienne

El amor a la sabiduría. Trad. de R. T. Caldera. Madrid: Rialp, 2015.

GIMENO SACRISTÁN, José

“Tecnología y educación ¿Qué hay de nuevo?”. En: G. Hoyos Vásquez (ed.), Filosofía de la educación. Madrid: Trotta, pp. 129-156.

HEIDEGGER, Martin

La autoafirmación de la universidad alemana. Trad. de R. Rodríguez. Madrid: Tecnos, 1996.

Introducción a la metafísica. Trad. de Á. Ackermann. Barcelona: Gedisa, 2001.

La pregunta por la cosa. Trad. de E. García y Z. Szankay. Barcelona: Orbis, 1985.

-52 ¿Qué significa pensar? Trad, de H. Kahnemann. Buenos Aires: Nova, 1964.

KANT, Immanuel

Pedagogía. Trad. de L Luzuriaga y J. L. Pascual. Madrid: Akal, 1983.

-87 Crítica de la razón pura. Trad. de P. Ribas. Madrid: Alfaguara, 1983.

LESSING, Gotthold Ephraim

“La educación del género humano”, Escritos filosóficos y teológicos. Trad. de A. Andreu, Madrid: Editora Nacional, 1982.

MARCUSE, Herbert

El hombre unidimensional. Trad. de A. Elorza. Barcelona: Planeta-Agostini, 1993.

MÈLICH, Joan-Carles

Filosofía de la finitud. Barcelona: Herder.

MONTAIGNE, Michel de

“De la educación de los niños”, Ensayos I. Trad. de J. G. de Luaces. Barcelona: Orbis, 1984.

ORTEGA Y GASSET, José

Meditaciones del Quijote. Obras completas, t. 1. Madrid: Alianza-Revista de Occidente, 1983.

El tema de nuestro tiempo. Obras Completas, t. III.

Misión de la Universidad. Obras Completas, t. IV.

“Sobre el estudiar y el estudiante”. Obras Completas, t. IV.

PÉREZ-LUNA, Enrique

La pedagogía que vendrá: más allá de la cultura escolar positivista. Utopía y praxis latinoamericana, 23, 87-95. https://produccioncientificaluz.org/index.php/utopia/article/view/2654

ROUSSEAU, Jean-Jacques

Emilio o de la educación. Trad. de M. Armiño. Madrid: Alianza, 1998.

RUSSELL, Bertrand

Ensayos sobre educación. Trad. de J. Huici. Madrid: Espasa-Calpe, 1974.

SÁENZ-OBREGÓN, Javier

“La filosofía como pedagogía”. En: G. Hoyos Vásquez (ed.), Filosofía de la educación. Madrid: Trotta, pp. 157-177.

SANTOS GÓMEZ, Marcos

La educación como búsqueda. Filosofía y pedagogía. Madrid: Biblioteca Nueva.

SCHOPENHAUER, Arthur

Parerga y paralipómena, t. II. Trad. de P. López de Santa María. Madrid: Trotta, 2013.

SPRING, Joel

Introducción a la educación radical. Trad. de F. Velasco. Madrid: Akal.

TUBBS, Nigel

Philosophy’s Higher Education. Dordrecht: Kluwer.

UNAMUNO, Miguel de

De la enseñanza superior en España. Obras Completas, t. VIII. Madrid: Fundación José Antonio de Castro, 2007.

Del sentimiento trágico de la vida. Madrid: Espasa-Calpe, 1980.