Philosophical and anthropological contributions of Sumak Kawsay for the pedagogies of the arts in Ecuadorian Higher Education

Main Article Content

Abstract

This article aims to critically reflect on the construction of the professional profile of arts and humanities teachers in Higher Education in Ecuador, in order to improve their employability in schools, colleges and institutes. For this reason, the research uses a qualitative, with an exploratory and descriptive nature, that promotes a philosophical and anthropological review to reconceptualize the teaching-learning processes that occur in the subject 'Cultural and Artistic Education' (CAE) of the General Basic Education (GBE) curriculum. As a result, the statistical estimates published by the Ministry of Education (2021) on the number of Ecuadorian educational institutions that train students in subjects related to the arts in both Basic Education and Unified General Baccalaureate, as well as in specialized institutions and that need teachers are shown. From a complex, transdisciplinary, decolonial and intercultural educational vision, the research proposes eight philosophical and anthropological principles derived from the Sumak Kawsay indigenous Quechua worldview, aimed at building an educational philosophy of teacher training that improves their pedagogical and artistic skills. To conclude, public policies and higher education curricula that guide the professional profile of students who will work as teachers are discussed.

Article Details

Section
Monographic articles
Author Biographies

Diana Patricia Pauta-Ortiz

La Dra. Patricia Pauta Ortiz es docente investigadora titular en la Universidad Nacional de Educación (UNAE), fue docente fundadora en 2014-2016 de la Universidad de las Artes (UArtes). A partir del 2020 es directora de la carrera de Pedagogía de las Artes y Humanidades en la UNAE. Desde el 2003 hasta el 2014 trabajó como profesora en el Centro de Estudios Interamericano (CEDEI). Estudió música en el Conservatorio José María Rodríguez de Cuenca. Es licenciada en Ciencias de la Educación mención en Musicología por la Universidad del Azuay (UDA), es magister en Pedagogía e Investigación Musical por la Universidad de Cuenca. Es doctora en música por la Pontificia Universidad Católica Argentina (UCA). Desde el 2000 hasta la fecha se dedica al estudio de las artes en la cultura. Trabajó en el INPC con el registro del patrimonio cultural inmaterial (2008). Es miembro de grupos de investigación en proyectos de investigación con varias comunidades indígenas del Azuay y Cañar. Es autora de libros, capítulos y artículos publicados en revistas de alto impacto

Alexander Mansutti-Rodriguez

El Dr. Alexander Mansutti Rodríguez egresa como licenciado en Antropología Social de la Escuela Nacional de Antropología e Historia de México en 1978; luego aprueba su maestría en Biología, mención Antropología en el Instituto Venezolano de Investigaciones Científicas y culmina un doctorado en Antropología Social y Etnología de la Escuela de Altos Estudios en Ciencias Sociales de Francia durante el año 2002. Como etnólogo se especializó en pueblos indígenas de tierras bajas. Desde el 2016 se desempeña como. Docente Investigador Titular Principal 1 en la Universidad Nacional de Educación del Ecuador.

Javier Collado Ruano

El Dr. Javier Collado-Ruano es profesor titular de la Universidad Nacional de Educación (UNAE) en Ecuador. Doctor en Difusión del Conocimiento por la Universidad Federal de Bahía (Brasil) y Doctor en Filosofía por la Universidad de Salamanca (España). Máster en formación docente por la Universidad de Sevilla (España). Licenciado en Historia por la Universidad de Valencia (España), con especialización en Relaciones Internacionales y Arqueología por la Universidad de Studi di Palermo (Italia). Miembro de CIRET (Francia). Director de Innovación Educativa de UNAE