Phenomenology of audiovisual narrative for an ethical formation employing “anime”
Main Article Content
Abstract
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authorship: The list of authors signing must include only those people who have contributed intellectually to the development of the work. Collaboration in the collection of data is not, by itself, a sufficient criterion of authorship. "Sophia" declines any responsibility for possible conflicts arising from the authorship of the works that are published.
Copyright: The Salesian Polytechnic University preserves the copyrights of the published articles, and favors and allows their reuse under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ecuador license. They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and work URL) are cited; (Ii) are not used for commercial purposes; Iii) mention the existence and specifications of this license.
References
ABRAM, David
The Spell of the Sensous. Perception and Languaje in a More-Than- Human World. New York: Vintage Books.
BAUMAN, Zygmunt
Ética posmoderna. México D.F.: Siglo XXI.
BENJAMIN, Walter
La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. En Discursos interrumpidos I. Filosofía del arte y de la historia (pp. 15-60). Madrid: Taurus.
BORBAR, Vania & LÓPEZ, Asunción
Lo personal en lo educativo [The Personal into the Educative]. Revista Interuniversitaria De Formación Del Profesorado 95 34(1), 227-242. https://doi.org/10.47553/rifop.v34i1.75931
CABRERA, Celia
La apropiación husserliana del Imperativo Categórico. Areté,
(1), 29-58. https://doi.org/10.18800/arete.201701.002
CAPEK, Jakub
Narrative Identity and Phenomenology. Continental Philosophy Review 50, 359-375. bit.ly/3D0Q95V
CASALLO, Víctor
La imagen estética en el horizonte de la ética del amor [The aesthetic Image in the Horizon of the Ethics of Love]. Discusiones filosóficas 21(37), 143-61.
https://doi.org/10.17151/difil.2020.21.37.8
CONTRERAS, José, QUILES, Emma & PAREDES, Adrià
Una pedagogía narrativa para la formación del profesorado [A Narrative Sense of Didactics]. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 0 (0), 58-75. http://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.v0i0.6624
CRESPO, Mariano
Toward an A Priori Gefuhlsmoral: Husserl’s Critique of Hume’s Theory of Moral Sentiments. En: R. Walton, S. Taguchi & R. Rubio (Eds.) Perception, Affectivity, and Volition in Husserl’s Phenomenology. Phaenomenologica, vol 222 (pp. 97-111). Cham: Springer.
CUEVAS, Julio
Imaginarios sociales sobre uso de tecnología y relaciones interpersonales en jóvenes universitarios a través del cine de ficción como recurso didáctico [Social imaginaries about the use of technology and interpersonal relationships in university students through fiction films as a didactic resource]. Sophia, colección de Filosofía de la Educación 28(1), 165-183. https://doi.org/10.17163/soph.n28.2020.06
DARRAGH, Janine & PETRIE, Gina Mikel
Supporting All Students: Teacher Education and the Realities of Trauma. Revista Interuniversitaria De Formación Del Profesorado, 97(36.1), 265-282. https://doi.org/10.47553/rifop.v97i36.1.89435
DRUMMOND, John
Respect as a Moral Emotion: A Phenomenological Approach.
Husserl Studies 22, 1-27. https://doi.org/10.1007/s10743-006-9001-z
DUFRENNE, Mikel
The Phenomenology of Aesthetic Experience. Evanston: Northwestern University Press.
ECO, Umberto
Apocalípticos e integrados. Barcelona: Tusquets.
GARCIA, Justin & LEWIS, Tyson
Getting a Grip on the Classroom: From Psychological to Phenomenological Curriculum Development in Teacher Education Programs. Curriculum Inquiry 44(2), 141-168. https://doi.org/10.1111/curi.12042
GAZMURI, Rosario
Afectividad y vulnerabilidad: límites de la razón científica y posibilidades de verdad [Affectivity, vulnerability and limits of scientific reason]. Sophia, colección de Filosofía de la Educación 32, 197-223. https://doi.org/10.17163/soph.n32.2022.06
HABERMAS, Jurgen
Teoría de la Acción Comunicativa I. Madrid: Ed. Taurus.
HART, James
The Person and the Common Life. Studies in a Husserlian Social Ethics, Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
HUBER, Ludwig
Consumo, cultura e identidad en el mundo globalizado, Lima: IEP.
HUSSERL, Edmund
Husserliana XXIII. Phantasie, Bildbewusstsein, Erinnerung, Den Haag: Martinus Nijhoff.
El espíritu común (Gemeingeist) I y II. Obra póstuma. Introducción, notas y traducción de César Moreno Márquez. Themata. Revista de Filosofía 4, 131-158. bit.ly/43dFG1B
Husserliana XXVIII.Vorlesungen uber Ethik und Wertlehre 1908-1914. Den Haag: Kluwer Academic Publishers.
Meditaciones cartesianas. México D.F.: Fondo de Cultura Económica
Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica. Libro 2. Investigaciones fenomenológicas sobre la Constitución. México D.F.: Instituto de Investigaciones filosóficas.
Renovación del hombre y de la cultura: cinco ensayos. Barcelona: Anthropos.
Husserliana XXXVII. Einleitung in die Ethik. Vorlesungen Sommersemester 1920 und 1924. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
La crisis de las ciencias europeas y la fenomenología trascendental Buenos Aires: Prometeo Libros.
Husserliana XLII. Grenzprobleme der Phanomenologie. Analysen des Unbewusstseins und der Instinkte, Metaphysik, Spate Ethik. Texte aus dem Nachlass (1908-1937). Dordrecht: Springer.
JOAQUI, Darwin & ORTIZ, Dorys
La escucha como apertura existencial que posibilita la comprensión del otro [The listening as existential openness that allows the understanding of the other]. Sophia, colección de Filosofía de la Educación 27(2), 187-215. https://doi.org/10.17163/soph.n27.2019.06
KANT, Immanuel
Fundamentación para una metafísica de las costumbres. Madrid: Alianza Editorial.
MARTÍN-BARBERO, Jesús Martín
Televisión, melodrama y vida cotidiana. Signo y Pensamiento, 6(11), 59–72. bit.ly/44gKipa
McCLOUD, Scott
Understanding Comics. The Invisible Art, New York: Harper Collins.
MELLE, Ulrich
Edmund Husserl. From Reason to Love. En R. Bernet, D. Welton & G. Zavota (Eds.) Edmund Husserl: Critical Assessments of Leading Philosophers -Volume 5 / Horizons : life-world, ethnics, history, and metaphysics (pp. 119-139). New York: Routledge.
NAKATANI, Toshio & TSUNOKI, Takuya (Productores ejecutivos)
Death Parade [Serie de animación]. Madhouse.
NAVA-PRECIADO, José María
Enseñanza de la filosofía en adolescentes a partir de sus intereses y preocupaciones [Teaching philosophy in adolescents based on their interests and concerns]. Sophia, colección de Filosofía de la Educación 33, 225-248. https://doi.org/10.17163/soph.n33.2022.08
NUGENT, Guillermo
Las perspectivas del mundo de la vida en las investigaciones en las ciencias sociales. En Errados y errantes: Modos de comunicación en la cultura peruana (pp. 17-46). Lima : La Siniestra Ensayos.
NUSSBAUM, Martha
Sin fines de lucro. Madrid: Katz.
OKAMURA, Wakana, TOBORI, Kenji & WADA, George (Productores ejecutivos)
-2013 Psycho-Pass [Serie de animación]. Production I.G.
ONG, Walter
Oralidad y Escritura. Tecnologías de la palabra. Bogotá: Fondo de Cultura Económica.
ORTEGA-BRENA, Mariana
Peek-a-boo, I See You: Watching Japanese Hard-core Animation. en Sexuality & Culture 13, 17-31. https://doi.org/10.1007/s12119-008-9039-5
OTERO, Edison
Teorías de la comunicación. Santiago: Universitaria.
RISTOLA, Jacqueline
Espacios de imágenes del anime: Walter Benjamin y las políticas del consumo [Anime´s Image Space: Walter Benjamin and the Politics of Animation Production]. Con A de animación 12, 94-11. https://doi.org/10.4995/caa.2021.15086
ROSAIN, Diego Hernán
Ver para leer: una lectura diacrónica para los cruces entre manga, anime y literatura universal [Watch to Read: A Diachronic Reading for the Crossings between Manga, Anime and Universal Literature]. Con A de animación 13,44-62. https://doi.org/10.4995/caa.2021.15925
SOBCHACK, Vivian
The Address of the Eye: a phenomenology of film experience, Princeton, N.J.: Princeton University Press.
ZAHAVI, Dan & GALLAGHER, Shaun
La mente fenomenológica. Madrid: Alianza Editorial.