Lenguaje y Hermenéutica: implicaciones para la docencia - Language and hermeneutics: implications for teaching
Main Article Content
Abstract
Article Details
Authorship: The list of authors signing must include only those people who have contributed intellectually to the development of the work. Collaboration in the collection of data is not, by itself, a sufficient criterion of authorship. "Sophia" declines any responsibility for possible conflicts arising from the authorship of the works that are published.
Copyright: The Salesian Polytechnic University preserves the copyrights of the published articles, and favors and allows their reuse under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ecuador license. They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and work URL) are cited; (Ii) are not used for commercial purposes; Iii) mention the existence and specifications of this license.
References
2003. “El papel del lenguaje en la propuesta hermenéutica de
Gadamer”. En: Revista Académica e Institucional de la
Universidad Católica Popular de Risaralda. No. 1. Pereira:
UCPR, 40-52.
AUSUBEL, David
2002. Adquisición y retención del conocimiento: una perspectiva
cognitiva. Barcelona: Paidós.
BALBI, Juan
2004. La mente narrativa. Hacia una concepción post-racionalista
de la identidad personal. Buenos Aires: Paidós.
BERTALANFFY, Ludwig
1976. Teoría General de los Sistemas. México: Fondo de Cultura
Económica.
CAMPILLO-VARELO, Domènec, Elena García-Guixé
2005. “Origen y evolución del lenguaje”. Revista de Neurología.
S5-S10.
CARRETERO, Mario
2009. Constructivismo y educación. Buenos Aires: Paidós.
DE ZUBIRÍA, Julián
2014. Los modelos pedagógicos. México: Nueva Editorial
Iztaccihuatl.
DILTHEY, Wilhelm
1944. Obras de Wilhelm Dilthey VII: El mundo histórico. México:
Fondo de Cultura Económica.
GADAMER, Hans-Georg
1992. Verdad y Método II. Salamanca: Sígueme.
GADAMER, Hans-Georg
1993. Verdad y Método. Salamanca: Sígueme.
GUIDANO, Vittorio
1999. El modelo cognitivo post-racionalista. Hacia una
reconceptualización teórica y crítica. Bilbao: Desclée de
Brouwer.
LINARES, Juan Luis
1996. Identidad y narrativa. La terapia familiar en la práctica
clínica. Barcelona: Paidós.
MYERS, David
2006. Psicología: El pensamiento y el lenguaje. Buenos Aires:
Editorial Médica Panamericana.
PAPALIA, Diane, Sally Wendkos y Ruth Duskin
2005. Desarrollo humano. México: McGraw-Hill.
PIAGET, Jean
1976. Psicología del niño. Madrid: Morata.
PIAGET, Jean
2007. El nacimiento de la inteligencia en el niño. Barcelona:
Ares y Mares.
RICE, Philip
2010. Desarrollo Humano. Estudio del Ciclo Vital. México: Pearson.
ROLDÁN, Cristina, María Teresa Fuentes, Daniel Catalán, Miguel Muñoz, Raquel González, Noelia Pérez y Fernando Fernández
2013. “Comunicación no verbal en la docencia”. Revista Española
de Comunicación en Salud. España. 54-64.
VERGARA, Fernando
2011. “Gadamer y la hermenéutica de la comprensión dialógica:
historia y lenguaje”. Revista de Filosofía. 74-93.
WATZLAWICK, Paul, John Beavin y Don Jackson
1981. Teoría de la Comunicación Humana. Barcelona: Herder.
WATZLAWICK, Paul, John Beavin y Don Jackson
1995. Teoría de la Comunicación Humana. Interacciones,
patologícas y paradojas. Barcelona: Herder.